In 2014 was ik op het Lokfest in Koblenz. Dat is een evenement georganiseerd in het DB museum te Koblenz, waar vooral Electrolocomotieven centraal staan. Zowel de oldtimers als de hedendaagse. Op dat Lokfest stond een kraam waar de DB zelf ook wat spullen verkocht. Zo kocht ik daar een Piko 185 met Audi reclame er op. Nou ben ik normaal niet zo van de reclamelocootieven maar omdat ik Audi wel een fijne auto vind en die Piko locs niet zo duurt zijn dacht ik laat ik die maar mee nemen. Eigelijk is het een vrij saaie loc qua uitrusting, er zitten een paar LED lampjes in en dat is het dan. Eigelijk heeft de loc sinds ik hem gekocht heb alleen maar in zijn doosje gelegen in de kast. Nou was ik laatst bij Bentink in Apeldoorn, en leek het mij interessant om de nieuwen ESU Lokpilot 5 eens uit te gaan proberen. Toen ik na het kopen van de decoder thuis voor mijn treinenkast stond te kijken welke loc de geschikte kandidaat was besloot ik de Audi loc te nemen. Ooit heb ik namelijk eens een uitbreidingsetje gekocht voor deze loc, zodat hij ipv saaie voorlampjes heeft, ook sluitverlichting, verstralers en rangeersein. Dit valt nameljk mooi te conbineren met de nieuwe functies van de Lokpilot 5.

Het begin
De Loc met het lichtprintje en de Lokpilot5

Het begin
Ons slachtoffer

Het begin
De AUDI belettering er op.

Het belangrijkste van de hele verbouwing is documenteren wat je los haalt. Zo kun je altijd weer iets terug plaatsen als dat nodig is. Het begin

Het begin

Het oude lichtprintje is eenvoudig los te klikken uit de loc. Hier zitten nu 3 draden aan vast.
Wit = Frontsein
Geel = Sluitsein
Blauw = Gezamelijke -
Soldeer deze voorzichtig los van het basisprintplaatje midden in de loc. Let hier goed bij op dat je een kleine punt op de soldeerbout gebruikt, zodat je alleen het draadje raakt welke je daadwerkelijk los wilt halen. Anders loop je het risico dat je onbedoelt een kortsluiting maakt. Als alle 3 de draadjes los zijn kun het printje met draadjes eenvoudig verwijderen. Het zwarte rekje dat voor op de LEDjes zit heb je weer nodig en moet je voorzichtig verwijderen van het printjplaatje. Op het nieuwe printje zitten geen gaatjes om deze vast te klikken Plaats vervolgens het nieuwe printje, samen met het zwarte houdertje terug in de loc, let hierbij wel op dat je de draden goed gelijk en deze niet klemmen. Ook moet je zorgen dat je geen led raakt met de zwarte houdertje. Deze zijn namelijk snel kapot.

Het begin
Het Printplaatje weer op zn plek en de kabeltjes door de originele geleider heen.
Het begin
Maak vervolgens de draadjes op lengte. Hou hierbij rekening met wat bewegingsvrijheid voor de bekabeling en de decoder, dit soldeert prettiger en voorkomt problemen.
Vervolgens kun je de witte en gele draad op hun oude plek terug solderen. De blauwe kun je het beste combineren met de zwarte. Die zijn beide een gezamelijke min. De blauwe voor de frontverlichting en de zwarte voor de sluitseinen.
Het begin
Als je alles aangesloten hebt kun je het beste de loc even testen op de ESU locprogrammer. Mocht je die niet hebben kun je ook het programeer spoor van je centrale gebruiken. Het beste is de loc niet meteen op de baan te zetten maar eerst op een programmer spoor, hier staat doorgaans minder amperage op, en veroorzaakt bij een mogelijke kortsluiting geen of minder schade.
Het begin
Als je beide kanten op dezelfde manier hebt aangesloten is het tijd om de extra verlichting aan te sluiten. De paarse draden uit de lichtpintjes zijn de verstralers. Omdat de Lokpilot 5 4 AUX aansluitingen heeft sluit je de paarse draden aan op de 2 extra Aux. de lichtgroene en roze draad. De kant maakt niet veel uit, dit stel je straks met functie mappen in. De 2 groene draden uit de lichtprintejes zijn het rangeersein. deze mogen gecombineerd aangesloten worden op de paarse draad uit de decoder. Dit is Aux2 van de Lopi4. Wanneer je dat allemaal gedaan hebt ben je klaar met solderen. Nu wordt het tijd de loc te programeren met de ESU Lokprogrammer.

De ESU Lokprogrammer

Voor je met de Lokpilot 5 aan de slag gaat even controleren of je de actueelste versie van de locprogrammer software gebruikt. Dit kun je zien door bij het menu HILFE op INFO UBER LOKPROGRAMMER te klikken. op moment van schrijven is 5.0.16 de actueelste versie. Mocht je een update nodig hebben klik je op NACH NEUER VERSION SUCHEN. Het programma update dan zichzelf.
Het begin


Het begin
Lees de decoder eerst in de computer doormiddel van het groene pijltje boven in beeld. Ik begin altijd op het tabblad ADRESSE. Hierop stel ik het DCC adres van de loc in. Ik gebruik zelf altijd 4 cijferige adressen, dus voor deze loc wordt het 1853. Dit zijn simpelweg de eerste 4 cijfers van het locnummer.


Het begin
Vervolgens ga ik verder op tabblad FUNCTIONSZUORDNUNG. Hierop kun je de functies toewijzen aan een F nummer. Hier zie je ingesteld als:
F0 Frontseinen
F1 Rangeersein
F2 Verstralers cabine 1
F3 Verstrakers cabine 2
F4 Rangeergang


Het begin
Als je alle functies hebt ingesteld ga je verder op tabblad MOTOREINSTELLUNGEN. Hier kun je instellen met werlke snelheids curve de lok moet bewegen, en de maximale snelheid. Ikzelf meet altijd de snelheid met een LSDigital Railspeed. en stel dan afhankelijk van die meetwaardes de snelheid in. Omdat mijn baan niet geschikt is voor 200km/h rijd er bij mij geen enkele loc sneller als 100km/h. Zo kan ik de 28 rijstappen zo effectief mogelijk gebruiken. De LS komt later aan bod op mijn website.

Het begin
Nadat alle noodzakelijk waardes juist ingesteld zijn. Stel ik altijd nog de railcom gegevens in. Railcom is een mogelijkheid waarbij een locomotief zichzelf aanmeld aan de centrale. De door mij gebruikte ECOS2 heeft deze functie. Bij de naam is als volgt DB > de maatschapij waar de loc rijd. 185 > de bouwserie, in duitsland Baureihe genoemd 389-9 > het exemplaar met het controle cijfer. AUDI er nog achter omdat de loc met Audi reclame rijd.
Het begin
Als laatste stel ik de functies van de loc nog een keer bij de railcom in. Zo staan in de ECOS2 meteen de juiste instellingen.

Nu is de loc klaar voor gebruik. Hieronder nog een aantal fotos van de nieuwe seinbeelden.
Het begin
3 Frontseinen
Het begin
Het rangeersein
Het begin
De verstralers alleen
Het begin
De frontseinen en de verstralers samen.
Het begin
De sluitseinen